En
este text intentarem fer una aproximació a les característiques d’allò que
podem anomenar “dreta fallera”, precisament la mateixa dreta que nega
sistemàticament la politicitat de la festa, afirmant que les Falles són
“apolítiques”. Parlem de “dreta fallera” perquè esta existix, i domina la festa
des que el franquisme aconseguí segrestar-la i fer-la seua, reinventant-la
d’acord amb els seus interessos polítics. Després vingué la transició cap a la
democràcia, però la politització franquista i conservadora de la festa era tan
profunda que havia arribat a solapar-se amb una definició “natural” d’esta. Dit
d’una altra manera, allò que havia sigut una reelaboració de les falles en clau
reaccionària s’anava a presentar com una festa que era així “de tota la vida”.
Els aldarulls i conflictes propis de la batalla de València, amb
l’emergència d’un blaverisme hereu del valencianisme temperamental faller atiat
pel franquisme, feren la resta, de manera que l’arribada del PP a la majoria
absoluta de l’Ajuntament de València en 1995 (després de quatre anys de
cohabitació amb Unió Valenciana) suposà la consagració del domini d’una dreta
fallera ara legitimada per la via de les urnes, amb l’agreujant d’una esquerra
desapareguda en combat que havia decidit abandonar les Falles a la seua sort.
Una dreta fallera, el major èxit de la qual ha consistit paradoxalment a no ser
percebuda com a tal, sinó com l’opció que defensava les “Falles del poble”.
Reaccionisme, populisme i amnèsia històrica, un còctel perfecte que ha fet que
actualment la dreta fallera encara controle fermament la festa fallera. Passem,
doncs, a vore els seus trets més reeixits:
1.
Defensa que les Falles són “apolítiques”. Però, ben curiosament, només condemna
la “politització” si ve de l’esquerra, mai de la dreta.
2. En el tema de la llengua pot emprar el
valencià, però el considera una llengua menor en relació amb el castellà, més
prompte una llengua ritual per a certs actes fallers (presentacions, versos
dels cadafals, cant de l’himne i poc més).
3. Sol alinear-se amb les postures més o
menys anticatalanistes i properes al regionalpopulisme blaver més ranci.
4. Redueix la “cultura valenciana” als
quatre tòpics regionalistes de la Renaixença més conservadora i poc més.
5.
D'entrada, es mostra poc inclinada a qualsevol canvi o transformació que altere
l’status quo de la festa. Pot admetre
innovacions inofensives o funcionals dins este ordre festiu (un nou dia
d’ofrena, els folros polars fallers, nous actes fallermajoristes, fins i tot una
certa innovació estètica en els cadafals), però no alteracions més
“perillososes”, com ara canviar el sistema de premis, el tipus de jurat, el
paper ritual de la dona o les temàtiques crítiques amb el sistema en els
mateixos cadafals. Qualsevol intent de canvi profund tendirà a ser
estigmatitzat com a “catalanista”, “radical”, com ara s’estila dir, o
“antifaller”, que és l’equivalent faller conservador a dir “antisistema”".
6.
Estèticament és molt conservadora, i només accepta la innovació estètica si no
és trencadora i s’adapta a una temàtica blana i buida, tan típica de les falles
“blanques” o “roses”.
7.
Potencia el fallermajorisme i el seu univers derivat com a manera de perpetuar
el patriarcalisme faller i fomentar actes rituals protocolaris, en la mesura
que la proliferació d’estos actes afavoreix la presència de les autoritats i
reforça el perfil d’“ordre” de la festa.
8.
Contribuïx a reproduir, sota l’argument pervers de l’“enginy i gràcia” els
trets sexistes, homòfobs i reacccionaris dels continguts expressats en els
cadafals.
9.
Sacralitza l’“enginy i gràcia” com a sucedani pervers i conservador de la
sàtira fallera més irreverent i clàssica.
10.
Exalta el victimisme faller que presenta el col·lectiu com si fóra l’únic
solidari de la ciutat i reclama privilegis per a ell, alhora que veu fantasmes
de persecució i menyspreu “injustos”" per tot arreu. La culpa sol recaure
en veïns i els “enemics de la festa”, que hom situa a l’esquerra sociològica.
Qui són els representants de la dreta fallera? A banda dels polítics que duen la Junta Central Fallera i els seus homes de confiança, hi ha determinats presidents d'agrupació o comissió, representants de sector, a més d'altres fallers influients i de l'entramat mediàtic que els hi dóna suport i sosté que la seua visió de la festa és la única possible i "natural".
Qui són els representants de la dreta fallera? A banda dels polítics que duen la Junta Central Fallera i els seus homes de confiança, hi ha determinats presidents d'agrupació o comissió, representants de sector, a més d'altres fallers influients i de l'entramat mediàtic que els hi dóna suport i sosté que la seua visió de la festa és la única possible i "natural".
Evidentment, la llista és una primera i simplista aproximació al
fenomen de la dreta fallera, sense el qual és impossible entendre més de vint
anys de majories absolutes de la dreta politica a la ciutat de València. Hui en
dia les coses són una mica més complexes. Per exemple, hi ha un valencianisme tricolor
no conservador, hi ha cada volta més gent d’esquerres que s’acosta a les Falles
des d’una nova perspectiva, més enllà de vells prejuís, i es noten massa les
maniobres del PP per intentar que cap formació política progressista faça per
entrar en la festa des d’una perspectiva oberta, renovadora i integradora.
Afortunadament, les coses estan canviant i, per això, la dreta fallera, la del
PP i la de les comissions, està tan nerviosa. Però no oblidem que sempre ha
existit un món faller subterrani i resistent, que potser ara té la primera gran
oportunitat de donar-se a conéixer, eixir definitivament de l’armari i dir la
seua sobre una festa amb enormes potencialitats, si és que les sabem aprofitar.
Gil-Manuel Hernàndez i Martí
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada